Wagony na błysk!

Wagony na błysk!

Tagi: pkp intercity gdynia wrocław witamy na pokładzie szczecin dolnośląskie zachodniopomorskie pomorskie warszawa wagony mazowieckie

01.10.2013

Od początku lipca br. jest wprowadzany w życie nowy program dotyczący sprzątania wagonów w pociągach PKP Intercity. Główny cel przedsięwzięcia to istotna poprawa czystości w pociągach opuszczających stacje macierzyste. Poza generalnym „czyszczeniem", jakiemu są poddawane wagony, zmieniana jest także cała procedura sprzątania. Od zlecania czynności porządkowych, poprzez ich odbiór, a następnie kontrolę odbiorów.

Zmiany dotyczące czyszczeń wagonów to jeden z ważnych elementów Programu „Twoja Kolej!"

- Odwiedziliśmy cztery najważniejsze stacje czyszczenia pociągów: Warszawę Grochów, Wrocław, Szczecin oraz Gdynię – mówi Paweł Jarecki, Dyrektor Projektu w PKP S.A. - W ramach naszego programu zmieniamy procedury zarówno dotyczące samego czyszczenia, jak i kontroli czyszczenia pociągów. I jest już widoczna poprawa: na Grochowie, gdzie nowe zasady wdrażane są pilotażowo, widać wyraźną zmianę zarówno na korytarzach wagonów, w przedziałach, jak i toaletach – dodaje.

Nowe procedury przewidują, że sprzątanie w wagonach i kontrola przeprowadzanych prac porządkowych musi się odbywać według ściśle określonych i jednakowych we wszystkich stacjach standardów. Aby stało się to możliwe, trzeba było najpierw sprawdzić, czy miejsca, w których sprząta się pociągi, są właściwie wyposażone. Dlatego też został opracowany standard wyposażenia punktów czyszczenia taboru, czyli lista urządzeń i instalacji, które powinny być dostępne w każdym takim punkcie.

Na listach znalazły się bezpośrednie i pośrednie elementy infrastruktury. Do bezpośrednich zalicza się m.in. zlokalizowana przy torach instalacja wodociągowa czy myjnia mechaniczna pudeł wagonów na stacjach realizujących „mycie okresowe". Do elementów mających pośredni wpływ na jakość wykonywania czynności zalicza się instalacja podgrzewania wagonów czy też instalacja niskiego napięcia. 

Przed wprowadzeniem nowych procedur nie istniał harmonogram działań, przez co niektóre wagony mogły być pomijane w kolejce do sprzątania kilka razy z rzędu. Brakowało także dokładnych instrukcji określających zakres czynności zarówno podczas sprzątania wagonów, jak i ich kontroli przez pracownika odbierającego. Obecnie pracownicy odpowiedzialni za utrzymanie czystości pociągów są zobowiązani do wypełniania specjalnych kart kontroli, potwierdzających zakres przeprowadzonego sprzątania oraz terminy kontroli. - Liczymy na to, że najpóźniej pod koniec października nasi klienci zauważą wyraźną różnicę w czystości wagonów w pociągach PKP Intercity – podsumowuje Paweł Jarecki. 

autor:Andrzej Czerniawski

Żródło: twojakolej.pl
Wagony na błysk!
01.10.2013

Od początku lipca br. jest wprowadzany w życie nowy program dotyczący sprzątania wagonów w pociągach PKP Intercity. Główny cel przedsięwzięcia to istotna poprawa czystości w pociągach opuszczających stacje macierzyste. Poza generalnym „czyszczeniem", jakiemu są poddawane wagony, zmieniana jest także cała procedura sprzątania. Od zlecania czynności porządkowych, poprzez ich odbiór, a następnie kontrolę odbiorów.

Zmiany dotyczące czyszczeń wagonów to jeden z ważnych elementów Programu „Twoja Kolej!"

- Odwiedziliśmy cztery najważniejsze stacje czyszczenia pociągów: Warszawę Grochów, Wrocław, Szczecin oraz Gdynię – mówi Paweł Jarecki, Dyrektor Projektu w PKP S.A. - W ramach naszego programu zmieniamy procedury zarówno dotyczące samego czyszczenia, jak i kontroli czyszczenia pociągów. I jest już widoczna poprawa: na Grochowie, gdzie nowe zasady wdrażane są pilotażowo, widać wyraźną zmianę zarówno na korytarzach wagonów, w przedziałach, jak i toaletach – dodaje.

Nowe procedury przewidują, że sprzątanie w wagonach i kontrola przeprowadzanych prac porządkowych musi się odbywać według ściśle określonych i jednakowych we wszystkich stacjach standardów. Aby stało się to możliwe, trzeba było najpierw sprawdzić, czy miejsca, w których sprząta się pociągi, są właściwie wyposażone. Dlatego też został opracowany standard wyposażenia punktów czyszczenia taboru, czyli lista urządzeń i instalacji, które powinny być dostępne w każdym takim punkcie.

Na listach znalazły się bezpośrednie i pośrednie elementy infrastruktury. Do bezpośrednich zalicza się m.in. zlokalizowana przy torach instalacja wodociągowa czy myjnia mechaniczna pudeł wagonów na stacjach realizujących „mycie okresowe". Do elementów mających pośredni wpływ na jakość wykonywania czynności zalicza się instalacja podgrzewania wagonów czy też instalacja niskiego napięcia. 

Przed wprowadzeniem nowych procedur nie istniał harmonogram działań, przez co niektóre wagony mogły być pomijane w kolejce do sprzątania kilka razy z rzędu. Brakowało także dokładnych instrukcji określających zakres czynności zarówno podczas sprzątania wagonów, jak i ich kontroli przez pracownika odbierającego. Obecnie pracownicy odpowiedzialni za utrzymanie czystości pociągów są zobowiązani do wypełniania specjalnych kart kontroli, potwierdzających zakres przeprowadzonego sprzątania oraz terminy kontroli. - Liczymy na to, że najpóźniej pod koniec października nasi klienci zauważą wyraźną różnicę w czystości wagonów w pociągach PKP Intercity – podsumowuje Paweł Jarecki. 

autor: Andrzej Czerniawski

Powiadom nas

Masz propozycję zmian?

Chcesz zgłosić problem na kolei?

Powiadom nas